Pap

Pap, weet je wat voor  geouwehoer we hebben met je voormalige huisbaas, Dunavie… ze willen meer huur dan waar ze feitelijk recht op hebben, vinden wij. Ik mail met ze, gedecideerd, ik maan ze en wijs op hun onbuigzame manier van handelen, ik hekel ze…ze geven niet mee tot nu toe. Pap, weet je naar wie je adelaar is gegaan? … je schaapje staat bij A. en één van je geitjes bij mij, het andere gaven we aan je buurjongetje… Pap, Maarten, je jeugdvriend was ook op je afscheid…de enige van al die vrienden van je… al die viseters, drinkebroers en shagbietsers… Jouw en dus tevens onze familie was er ook…niemand huilde behalve je neef L.  Pap, ik heb en houd je identiteitsbewijs dat je liet maken in 1970, bij beroep staat dat je visser was terwijl je al in de bouw werkte…  Je staat zo prachtig op de foto….als een filmster…. Pap, … soms wil ik keihard die 3 letters het luchtruim in slingeren…., als een oerschreeuw…  Ik heb een brief van het Crematorium ontvangen. Je as moeten ze wettelijk een maand bewaren. Daarna halen we het op. L had een prachtig idee: we doen je as in een doosje en laten dit langs het touw van een vlieger omhoog klimmen…eenmaal boven moet het doosje opengaan, L. verzint daar wel wat op.  Je as komt dan neer in het gebied van de Kop en de Bak, tussen de kamperfoelie en de lelietjes van dalen…. Pap, we hebben met zijn vijven de kist dicht gedaan, je lag er mooi bij…uitgerust en vrediger dan ik je jaren gezien heb. Ik hoorde J. ‘Dag pap…’ zeggen. Ik denk dat hij er zelf van schrok. Van S. heb je een pakje zware shag meegekregen in je borstzak… Pap, we namen afscheid van je zoals we konden, zoals wij vonden dat het paste…

2 gedachtes over “Pap

Plaats een reactie